Monday, November 12, 2018

BAB 4: TOPIK 2: CABARAN DAN TEKANAN SEBAGAI TUITION CENTER TUTOR

1.      Keterikatan yang tinggi

Tutor terikat dengan segala yang telah ditentukan oleh pihak majikan Apabila kita bersetuju bekerja dengan pihak majikan bermakna anda telah bersetuju untuk mematuhi apa sahaja yang telah ditentukan oleh mereka. Ini termasuk dari segi masa, etika pemakaian dan sebagainya. Anda tidak boleh menentukan masa mana yang anda hendak mengajar, pelajar mana yang anda hendak ajar dan sebagainya. Wujud juga situasi di mana anda perlu mengajar subjek yang tidak anda pohon. Perbincangan yang telus dengan pihak pengurusan adalah cara yang terbaik untuk menyelesaikan isu berkaitan.
  • 2.      Sukar untuk memohon cuti.

Untuk memohon cuti, anda perlu melalui proses dan prosedur yang telah ditetapkan oleh pihak pengusaha tuisyen. Kadangkala komitmen kerja yang diberikan menyebabkan sukar untuk cuti diluluskan, tambahan lagi apabila pusat tuisyen menghadapi masalah kekurangan tenaga pengajar. Pihak tuisyen biasanya telah menentukan kadar cuti yang boleh yang dipohon dan biasanya mengikut kelulusan pihak atasan.

  • 3.      Perlu displin diri yang tinggi


Bekerja dengan pihak majikan menyebabkan anda perlu mempunyai displin yang tinggi. Anda perlu sentiasa menepati displin yang telah ditentukan oleh pihak tuisyen. Ini penting kerana bagi pengusaha tuisyen anda membawa imej bagi pihak mereka di mata ibu bapa dan juga pelajar mereka. Displin juga yang akan menentukan prestasi kerja anda yang akan dinilai oleh pihak majikan anda.

  1. 4.      Masalah pembayaran gaji

Terdapat juga situasi di mana ada sesetengah guru tuisyen yang mengajar di pusat tuisyen tidak dapat gaji yang sepatutnya, ini adalah disebabkan masalah pengurusan atau jika terdapat isu masalah pembayaran dari pihak ibu bapa. Juga isu lambat bayar, anda perlu berani mempertahankan hak anda dan bertegas dalam hal ini. Anda perlu pastikan pihak pengusaha tersebut menyediakan perjanjian  semasa anda diterima masuk ke sana dengan menyatakan tarikh pembayaran di buat. Pastikan anda menyimpan dokumen berkenaan yang akan digunakan jika timbul isu yang tidak sepatutnya.

  • 5.      Tiada persefahaman dari pengusaha tuisyen


Terdapat juga sesetengah pengusaha pihak tuisyen yang pentingkan keuntungan semata-mata. Mereka hanya inginkankan peningkatan markah pelajar tanpa mengambil kira sama ada bahan yang disediakan mencukupi atau bersesuaian dengan kemampuan pelajar berkenaan. Jadi perbincangan yang telus dan perbincangan sewajarnya sebelum kelas bermula sangat dititikberatkan. Pengusaha pusat tuisyen perlu dimaklumkan tentang beberapa peranan yang perlu mereka libatkan dan memahami faktor–faktor yang wujud dalam memastikan peningkatan pelajar dalam subjek yang anda ajar.











No comments:

Post a Comment