Monday, November 12, 2018

BAB 4: TOPIK 1: CABARAN DAN TEKANAN SEBAGAI HOME TUTOR

Rintangan dan tekanan memang menjadi lumrah dalam setiap kerjaya yang diceburi. Hal ini  boleh berlaku dalam banyak situasi dan keadaan. Begitu juga dalam kerjaya sebagai Home Tutor Setiap yang berlaku akan ada cara terbaik untuk menanganinya. 

  • 1.      Pelanggan tidak jadi mengambil anda


Pelanggan bagi seorang guru tuisyen ialah sama ada ibu bapa, pelajar atau ejen tuisyen. Mereka mempunyai hak untuk memilih pelanggan mereka.  Pasti mereka akan memilih yang terbaik. Justeru, kita perlu mempunyai strategi yang cukup baik untuk menarik pelanggan agar menggunakan perkhidmatan kita. Kita perlu akur sekiranya pelanggan kita tidak memilih perkhidmatan yang kita tawarkan. Penolakan yang berlaku sebenarnya memberi peluang untuk memperbaiki perkhidmatan yang disediakan. Apa yang perlu dilakukan adalah terus memberi perkhidmatan yang terbaik secara berterusan. Di samping itu, kita harus sentiasa menambah ilmu yang kita ada.

  • 2.      Pelajar tidak fokus


Kadang-kadang pelajar yang tuisyen dengan anda adalah pelajar yang hanya menurut arahan ibu dan ayah mereka bukan dengan kerelaan mereka sendiri. Sekiranya hal ini berlaku, perbincangan dengan ibu bapa perlu supaya tidak berlaku sesuatu di luar pengharapan ibu bapa. Di sinilah terujinya cabaran sebagai seorang pendidik. Bagaimana ingin membantu pelajar berkenaan? Bagaimana ingin menimbulkan keinginan mereka untuk belajar dan bagaimana ingin memberi kesedaran tentang kepentingan ilmu itu sendiri? Anda perlu menguasai teknik, strategi dan perancangan yang baik bagi menghasilkan keputusan yang terbaik. Perkara ini boleh dicari gali dengan cara menimba ilmu sama ada dengan cara menghadiri kursus, melalui pembacaan pengalaman yang telah dan akan dilalui.
3.     
  •       Pembayaran yang lambat


Isu timbul dari pelbagai faktor antaranya kesibukan ibu bapa, sikap sambil lewa ibu bapa dan sebagainya. Ini memberi kesan yang mendalam kepada guru tuisyen tambahan pula bagi mereka yang melakukannya sepenuh masa. Namun, terdapat pelbagai kaedah untuk mengatasinya. Antaranya,  menetapkan pembayaran yuran sebelum kelas bermula. Ibu bapa perlu dimaklumkan tentang cara pembayaran dan sediakan perjanjian bertulis tentang hal ini. Tip tambahan, pastikan anda mempunyai hubungan yang baik dengan pelanggan anda supaya bila timbul hal begini, ia boleh di bawa berbincang.

  • 4.      Permintaan yang tidak tetap


Permintaan tuisyen adalah tidak tetap. Ada yang bermusim seperti musim cuti sekolah dan musim-musim yang menghampiri peperiksaan terutama peperiksaan besar seperti UPSR, PT3 dan SPM. Terdapat juga keadaan di mana permintaannya berkurangan. Anda harus bijak menyusun perancangan terutamanya dalam hal kewangan supaya dapat menampung bulan-bulan yang mana permintaan agak kurang tadi. Terdapat juga situasi di mana ibu bapa akan membatalkan tuisyen tanpa memaklumkan pada guru terlebih dahulu dengan alasan urusan peribadi dan segala-galanya. Ini juga perlu ditekankan seawalnya semasa anda menerima tawaran yang diberi. Jika guru sudah hadir di rumah dan kelas dibatalkan, mereka perlu menampung kos pengangkutan untuk hari berkenaan dan akan dimasukkan dalam bil kelas seterusnya.

  • 5.      Tiada kerjasama dari ibu bapa


Terdapat juga sesetengah ibu bapa yang kurang memberi kerjasama. Mereka hanya pentingkan peningkatan markah anak-anak tanpa mengambil faktor lain seperti kemampuan anak-anak dalam pelajaran. Jadi perbincangan yang telus dan perbincangan sewajarnya sebelum kelas bermula sangat dititikberatkan. Ibu bapa perlu dimaklumkan tentang beberapa peranan yang perlu mereka libatkan dan memahami faktor–faktor yang wujud dalam memastikan peningkatan anak-anak dalam subjek yang anda ajar.

  • 6.      Gangguan


Gangguan boleh berlaku kepada guru tuisyen sama ada anda seorang guru tuisyen di pusat tuisyen atau persendirian. Bunyi bising kenderaan di jalan raya, bunyi bising orang membaiki rumah atau jalan raya,  bayi menangis dan bermacam-macam dugaan boleh mengganggu kelas perjalanan kelas. Anda perlu bijak menangani situasi tersebut agar pelajar anda terus fokus dengan pengajaran yang disampaikan.

  • 7.      Masalah kesesakan jalan raya.


Masalah ini memang sesuatu yang biasa akan di lalui memandangkan pengguna jalan raya yang semakin bertambah tambahan jika anda berada di bandar-bandar utama. Oleh itu apa yang boleh anda lakukan ialah sama ada memerhatikan dahulu tawaran yang diterima adakah bayaran yang diterima dengan laluan yang perlu dilalui itu berbaloi. Jika bayarannya berbaloi maka apa yang perlu dilakukan ialah memastikan anda membuat persiapan serapinya. Bertolak lebih awal dari waktu yang sepatutnya. Ini amat penting untuk menjaga kredibiliti anda sebagai seorang guru dalam menjaga ketepatan masa.

  • 8.      Cuaca yang tidak menentu


Cuaca adalah sesuatu yang tidak dapat diramal. Akan wujud situasi di mana apa yang berlaku adalah di luar perancangan kita tambahan lagi jika hujan turun dengan tiba-tiba berbanding dengan cuaca panas.  Bagi yang menggunakan motosikal, jika hujan maka tiada jalan lain melainkan berteduh sehingga hujan berhenti. Sebagai persediaan segera maklumkan kepada ibu bapa pelajar atau pusat tuisyen tentang situasi yang sedang dilalui. Elakkan daripada membuat pelanggan menunggu ketibaan anda dengan spekulasi mereka sendiri, sama ada kelas tersebut akan bermula lewat atau akan digantikan pada waktu yang lain.



  • 9.      Kemungkinan kenderaan rosak


Untuk mengelakkan daripada hal ini mengganggu urusan anda, pastikan kenderaan dikawal selia dengan sebaiknya. Namun, jika berlaku juga segera maklumkan kepada pelajar dan ibu bapanya dengan segera sama ada kelas masih dapat dilakukan walaupun lewat atau perlu menggantikan kelas tersebut di waktu yang lain. Sediakan juga pelan B sekiranya kenderaan perlu dibaiki dalam jangka masa yang lama.



No comments:

Post a Comment